Başlıca Yönetim Yaklaşımları: Klasik yönetim kuramları, Bürokrasi, Bilimsel yönetim; Neo-Klasik Yönetim Kuramları; Çağdaş Yönetim Kuramları; Sistem Yaklaşımı; Eğitim Yönetimine Yansımaları: Eğitim yönetiminin özellikleri, Eğitim yönetimi biliminin gelişmesi, Eğitim yönetiminin görevleri; Eğitim Yönetimi Açısından Yönetsel Süreçlerinin irdelenmesi: Karar verme, Planlama, Örgütleme, Eşgüdümleme, İletişim, Etkileme, Değerlendirme, Motivasyon Kuramları. Eğitim Sistemi ve Okullar: Okulların sınıflandırılması; Okul Yönetimi: Yönetici rolleri, Görev, yetki ve sorumluluklar; Okul Yönetiminin İşlevleri.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Eğitim denetiminin tanımı ve amaçları; Denetçilerin Rol ve Yeterlilikleri; Denetimin Yapılış Gerekçesi: Denetim türleri, Süreçleri, İlkeleri; Sonuçlardan Yararlanma: Denetim ve örgüt etkililiği; Denetlemeye İlişkin Sorunların İncelenmesi: İlköğretim denetimi, Bakanlık denetimi, Denetçilerin rehberlik, mesleki yardım ve işbaşında yetiştirme görevleri; Örnek Olay ve Uygulamaların İrdelenmesi ve Tartışılması.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Ders sosyal bilimler, özellikle de yönetim alanında yoğun bir bilgi birikimine dayalı olup örgütsel değişme ve gelişme alanında bilgi, anlayış ve beceri geliştirmeye, örgütsel sorunlara çözüm getirmeyi hedeflemektedir. Derste bu hedeften gerçekleştirmek üzere örgütsel gelişmenin kuramsal temelleri, örgütsel gelişme aracıları: Bireysel, takım ve örgüt çaplı olanlar ve çok yönlü OD aracıları ile OD danışmanlığı konuları tartışılmaktadır. Örnek olay ve tepki yazıları çalışmaları yapılmaktadır.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Bir evrenden alınan örneklemden elde edilen verilere uygulanan ve sonuç çıkarmak amacıyla kullanılan çıkarımsal istatistiğin ilkelerinin anlaşılması, kavranması ve tekniklerin uygulanması; betimsel ve çıkarımsal istatistikler, parametrik olmayan istatistikler.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Liderlik, yöneticilik, liderlik ve yöneticilik, Durumsal liderlik, kültürel liderlik, liderlik ve kriz yönetimi, çatışma, çatışma yönetimi, çatışmaları çözümleme teknikleri, Örnek olaylar.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Strateji Nedir ve Nasıl Oluşturulur?; Eğitim Örgütlerinde Strateji: Strateji çeşitleri, Strateji Belirleme Yöntem ve Teknikleri: SWOT analizleri, Balık kılçığı yöntemi, Kıyaslama; Okullara Yönelik Stratejik Planlar ve Stratejik Mimari; Eğitim Örgütlerinde Stratejiler: Eğitim örgütlerinde belirli hedeflere yönelik strateji oluşturma, uygulama ve gözden geçirme.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Dersin amacı kültürel farklılıkların bireysel ve okul yaşantısına etkilerinin derinlemesine anlaşılmasını sağlamaktır. Bu bağlamda; liderlerin okulda kültürel farklılıklar nedeniyle karşılaştıkları olası problemleri çözmeye ve krizlere müdahale etme yeterliği kazanması amaçlanmaktadır.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Öğrencilere; araştırma ve geliştirmenin sorumlu, verimli, ilkeli ve etkili tüketici ve üreticileri olmaları konusunda ve IB bağlamındaki eğitim ortamlarında karşılaştıkları eğitimsel liderlik problemlerini çözerken aksiyon araştırması yapmalarında yardımcı olmaktır.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Bu derste eğitim liderliğinin önemi, eğitim liderinde bulunması gereken nitelikler vurgulandıktan sonra, liderlerin okul kültürünü biçimlendirmeleri, paylaşılan bir stratejik vizyon ve misyon oluşturmaları, amaç, hedef ve performans göstergeleri belirlemede öğrencilere yardımcı olunmaktadır. Bu bağlamda, yönetişim modelinin gelişimi, yönetişimde aktörler, kurumsal sosyal sorumluluk, kurumsal iletişim, sosyal ağlar tartışılmaktadır. Bu bağlamda çevre ve ülke kültürel özellikleri ile bağ kurulacaktır.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Bu ders, okul liderlerinin karşılaşabileceği zorluklar ve sorunları katılımcılara tanıtmak, bu zorluklar ve sorunlar karşısında okul liderlerinin neler yapabileceğini düşünmelerini ve tartışmalarını sağlayarak onların liderlik potansiyelini geliştirmelerine yardımcı olmaktır. Okul liderleri örgütsel öğrenmeye ve gelişmeye uygun bir ortam yaratılmasında anahtar rol ve işleve sahiptir. Katılımcıların bu rol ve işlevi anlamalarına yardım etmek için derste araştırma kuram ve uygulamanın ilişkilendirilerek biraraya getirilmesi amaçlanmaktadır.Derste çağdaş liderlik kuramlarına ve bu kuramların okul ortamına ilişkin içerimleri konusunda yeni bir bakış açısı geliştirilmesi hedeflenmektedir. Bu amaçla liderlik araştırma ve kuramlarının okullar, özellikle IB okulları bağlamındaki sonuçları incelenecek ve tartışılacaktır.Pratik fikirlerin paylaşılması sağlanarak okul liderlerinin uygulamarını geliştirmelerine yardımcı olmak amaçlanmaktadır.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Bu dersin amacı, öğrencilere nitel veri toplama, çözümleme ve yorumlama tekniklerini öğreterek nitel verilerin kullanımı konusunda temel beceriler kazandırmaktır. Öncelikle nitel veri toplama teknikleri üzerinde durulacak; bu kapsamda görüşme protokolünün hazırlanması, farklı görüşme türleri ve görüşmede göz önünde bulundurulması gereken hususlar incelenecektir. Daha sonra nitel verilerin çözümlenmesi, tema ve kodların çıkarılması ve nitel veri analizinde kullanılabilecek paket programlar üzerinde durulacaktır. Dersin son bölümünde nitel verilerin yorumlanması konusu incelenecek ve öğrencilere araştırmalardan örnekler sunulacaktır.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Eğitim araştırmalarına konu olan değişkenler genellikle doğrudan gözlenemez. Bu yapıların araştırılabilmesi için kuramsal olarak sağlam temellere dayanan, geçerli ve güvenilir ölçme araçlarına ihtiyaç vardır. Dolayısıyla eğitim araştırmalarının en önemli boyutlarından birini incelenen yapıyı ölçen ölçeklerin geliştirilmesi ya da uyarlanması oluşturmaktadır Bu dersin amacı, öğrencilerin araştırmalarda kullanılabilecek ölçeklerin geliştirilmesi ya da uyarlanması sürecini ve bu süreçte uyulması gereken standartlarla kriterleri öğrenmelerini sağlamaktır
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Bu ders ile eğitimin hukuksal temellerinin irdelenmesi ve eğitim yönetimi alanındaki uygulamaların dayandığı hukuksal düzenlemeler ile bu metinlerin pratikteki yansımalarının incelenmesi ve anlaşılması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda ?eğitim ve hukuk ilişkisi, devlet ve eğitim, eğitim hakkı, eğitim hakkı ile ilgili temel sözleşmeler? konuları ile derse giriş yapıldıktan sonra; eğitim paydaşlarının hak ve sorumlulukları, disiplin hukuku, sınav hukuku, özel öğretim hukuku, özel eğitim hukuku ve eğitim finansmanı konularındaki hukuksal temeller incelenerek tartışılacaktır. Belirtilen konulardaki hukuksal metin ve düzenlemelerin daha iyi kavranabilmesi için uygulamada karşılaşılan somut ve güncel sorunlar analiz edilerek katılımcıların yönetimin hukuksal boyutu konusundaki bilgi ve farkındalıklarının arttırılması hedeflenmektedir.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Bu derste öğrencilerin eğitimle ekonomi ve planlama arasındaki ilişkileri kavrayabilmeleri; eğitim ekonomisi ve eğitim planlamasıyla ilgili temel kavramları öğrenmeleri amaçlanmaktadır. Eğitim yönetimi alanının önemli bir boyutunu oluşturan eğitim ekonomisinin gerek dünyada ekonomi biliminin bir alt dalı olarak gelişimi ve gerekse de Türkiye?de eğitim bilimlerinin bir alt dalı olarak kurumsallaşması sürecinde anlaşılması, eğitim planlaması kavramının tarihsel süreçte kavranması; paradigma dönüşümleri ile eğitim planlamasında yaşanan dönüşümlerin de anlaşılması konuları incelenecektir. Bu ders ayrıca Türkiye?nin modernleşme ve kalkınma sürecinde ortaya konulan hedefler ile bunların gerçekleşme durumları üzerinde düşünülmesi için zemin hazırlayacak; öğrencilerin lisansüstü çalışmalarını yürütmelerinde onlara vizyon kazandıracaktır.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Küreselleşmenin ve artan uluslararası etkileşimlerin ulusal eğitim politikaları, eğitim programları ve eğitim-öğretim süreçleri üzerindeki etki ve yansımalarına odaklanan bu derste öncelikle uluslararası ve karşılaştırmalı eğitim alanının kökenleri ve gelişimi üzerinde durulacaktır. Derste genel olarak uluslararası eğitim programlarının felsefi temelleri, vizyon ve misyon ifadeleri ile yapı, amaç ve politikalarının karşılaştırmalı bir bakış açısı ile incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda özellikle son yıllarda ülkemizde çok sayıda okulda uygulanan ve Milli Eğitim Bakanlığının Eğitim 2023 vizyonu üzerinde de çeşitli yönleri ile etkili olan Uluslararası Bakalorya programının yapısı, öğrenen profilleri, öğretim programı, eğitim ve öğretim yaklaşımları, öğretim yöntem ve teknikleri, ölçme ve değerlendirme süreçleri, öğretmen mesleki gelişim uygulamaları ve yönetim yaklaşım ve uygulamalarının. derinlemesine incelenmesi hedeflenmektedir. Uluslararası Bakalorya programını uluslararası düzeyde etkili ve başarılı bir yapı ve program konumuna getiren eğitsel ve yönetsel dinamiklerin, politikaların ve mekanizmaların anlaşılması okullardaki eğitim-öğretim süreçlerinin niteliğini geliştirme konusunda eğitim yöneticilerine önemli birtakım kavramsal ve pratik yararlar sağlayacaktır.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Peter Senge'nin Öğrenen Organizasyon kavramı 1990'dan günümüze örgütsel düşünce sistemi içinde yer alan önemli bir konumdadır. Birçok organizasyon, farklı başarı derecelerine sahip öğrenme kültürleri yaratmak için girişimde bulunmuş ve bu başarıya katkıda bulunan veya engelleyen faktörler hakkında çok şey keşfedilmiştir. Bu derste, Senge tasarladığı şekliyle Öğrenen Organizasyona yaklaşımı okul örgütü bağlamında incelenecektir. Ders, okılları öğrenen organizasyonlar olarak kavramsallaştırırken, eğitimciler, liderler ve araştırmacıların eğitim ve organizasyonel ortamlardaki değişimi daha iyi anlamaları için bir giriş noktası görevi görmesi hedeflenmektedir. Eğitim sistemlerini içeren değişen bağlamlar ve buna bağlı olarak eğitim liderlerine yüklenen çok sayıda talep nedeniyle, bu ders, eğitimciler, liderler ve araştırmacılar olarak çeşitli ve değişen ihtiyaçları daha etkin bir şekilde karşılama becerisini geliştirmeyi ve değişim perspektiflerini genişletmeyi amaçlamaktadır.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Bu dersin amacı; eğitim yönetimi ve denetimi kapsamında, sistem düşüncesi yaklaşımı ile öğrenenlerin liderlik potansiyelini geliştirmek ve onlara evrensel düzeyde farklı bakış açıları sunmaktır. Sistem düşüncesi yaklaşımı okul yöneticilerinin, bütüne odaklanma-büyük resmi görme, karmaşık sistemleri anlama, disiplinlerarası bağlantılar kurma, ilişkileri nedensel döngüler halinde anlama, problemleri tanıma ve problemlere alternatif çözümler arama gibi eğitim sistemini analiz etme ve yönetim becerilerini geliştirmeye odaklanmaktadır.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Bu ders öğrencilere, eğitim yönetimi ve denetimine uygun süreç ve ürün değerlendirme ilkelerini ve tekniklerini sosyal bilimler alanında kullanılan istatistikle ilgili kavramlarla harmanlayarak kavratmayı amaçlamaktadır. Bununla birlikte öğrencilere öğretim sürecinde ölçme değerlendirmenin önemini anlama, eğitimde değerlendirmeyi uygulama, sınav sonuçlarını kullanma ve yorumlama becerilerini kazandırmayı hedeflemektedir. Dersin diğer bir hedefi ise öğrencilerin betimsel ve çıkarımsal istatistik tekniklerine dair uygulamaları öğrenmelerine ve anlamalarına yardımcı olmaktır.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Bu ders, eğitim yöneticilerinin ve öğretmenlerin mesleki düşünce ve uygulamalarını geliştirme süreçlerinde, öğretme ve öğrenmenin niteliğini ve liderlik becerilerini geliştirmelerine desteklemek için tasarlanmıştır. Bu kapsamda, öğrenme ve öğretme süreçlerine ilişkin çağdaş ve güncel yaklaşımları, kendi bağlamlarında keşfetmesi ve uygulaması, bu yaklaşımları kendi profesyonel yaşamları ile bütünleştirmesi ve yansıtıcı uygulayıcılar olarak mesleki gelişim göstermeleri beklenmektedir. Ders, öğrenme ve öğretme süreçlerine ilişkin çağdaş ve yenilikçi fikirlerin kuramsal alt yapısını ve öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin bu süreçleri nasıl yönetip teşvik ettiğini incelemeyi hedeflemektedir.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Bilim, Bilimsel Yöntem ve Araştırma ile İlgili Temel Kavramlar; Araştırma Türleri: Temel araştırmalar, Uygulamalı araştırmalar; Araştırmanın Aşamaları; Araştırma Eğitimi; Araştırmalarda Rapor Hazırlama; Araştırma Modeli ve Türleri: Tarama modelleri, Deneme modelleri; Araştırmalarda Verilerin İşlenmesi, Çözümü ve Yorumlanması; Araştırma Süreç ve Teknikleri: Giriş-Problem, Yöntem, Bulgular ve yorum, Özet, Yargı ve öneriler.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Araştırma Yöntemlerinde işlenen konuların kısaca tekrarı. Kabul edilmiş bir tezin incelenerek (her öğrenci farklı tez inceleyecek) araştırma yöntemleri ve istatistik derslerindeki kazanımlar bağlamında analiz edilerek gruba sunumu. Tezle ilgili sunumların birlikte tartışılması. Araştırma önerisi formatının incelenmesi. Araştırma önerisi hazırlanması ve gruba sunumu. Sunumu yapılan önerilerin tartışılması. Önerinin bazı bölümlerinin araştırma alanında denenmesi.
Kuram: 0 saat
|
Uygulama: 1 saat
|
Yerel Kredi: 0
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 0
|
AKTS Kredisi: 15
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Bu ders, bir araştırmanın bağımsız olarak baştan sona yürütülmesi ve buna dair becerilerin öğrenilmesini içermektedir. Buna göre, bir danışmanla beraber ilk önce bir araştırması sorusu belirlenmekte, bu soru üzerine literatür taraması yapılmakta, literatürde bu sorunun araştırılmasına ilişkin yöntemlerle beraber eksiklikler de dikkate alınarak özgün bir hipotez ve araştırma deseni kurulmaktadır. Daha sonra bu araştırma deseni çerçevesinde veri toplanmakta ve deneyin kuramsal temeli, yöntemi, sonuçları ve sonuçların değerlendirilmesini içeren bir tez yazılmaktadır.
Kuram: 0 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 0
|
AKTS Kredisi: 30
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Okul öncesi eğitimin gelişmesine temel olan teorik görüşler, bu teorilerin ışığında hazırlanan programlar geliştirilecek ve tartışılacaktır.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Çocuğun değeri, toplumsal tarihte çocuk, çocuk kültürü, kültürlerarası çalışmalar ve çocuk, anababa eğitimi çalışmaları, medya, okul ve toplumsal kültür, çocukla ilgili politikalar ve değerler, çocuğun katılımı, çocuk hakları, tartışmalı konular-problem alanları (çocuk istismarı ve ihmali, çalışan çocuklar, eğitimde şiddet vb.), ilgili kuramlar ve ampirik araştırmalar ışığında incelenecek ve tartışılacaktır.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Yaratıcılık, yaratıcı düşünmenin önemi, okul öncesi dönem çocuklarının yaratıcılıklarını destekleyecek yöntemler ve modeller. Sanatta yaratıcılık ve farklı sanat dallarından destek alarak çocuklarda yaratıcı düşüncenin geliştirilmesi.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Sosyal Bilimler alanında istatistik için gerekli alt yapıyı oluşturmak ve verilerin istatistik olarak analizini yapma becerisi kazandırmak.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Psikolojik danışmanlık alanını toplumun ve bireyin değişen gereksinimlerini göz önünde tutarak yeni teknik ve kavramların tartışıldığı bir derstir. Dersin içeriğinde çağdaş kuramlar (psikanalitik, Adleryan, varoluşçu, gestalt, birey merkezli, davranışçı, bilişsel, akılcı duygusal-davranışçı yaklaşım, feminist terapi ve çözüm odaklı kısa süreli danışma kuramları) ve uygulamaları karşılaştırılıp tartışılır.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Konuyla ilgili genel kavramlar, aile ve grup kavramlarının tarifi, aile ve grup üyelerinin belirtilmesi, aile ve grup üyelerinin ilişki yapıları, aile ve grup yapısının incelenmesi ve karşılaştırılması, ailede ve grupta oluşan sorunlar ve çözümlenmesine yönelik terapötik etkinlikler.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
Ölçme araçları, incelenen özelliklerin sınıflanması, sıralanması ya da miktar ve derecelerinin belirlenmesini amaçlar. Araştırma ve bilim ölçmeye dayanır, duyarlı ölçüm araçlarıyla yapılan ölçmeler de bilimsel gelişmeyi sağlar. Bir ölçeğin geçerli ve güvenilir olması için, ölçeğin geliştirilmesi/uyarlanması aşamalarında bir çok kriter ve standarda uygun davranılması gerekmektedir. Bu dersin amacı, ögrencilerin psikolojide kullanılan ölçme araçlarını tanımalarını sağlamak ve ölçme aracı geliştirme/ uyarlama sürecini öğrenmelerini sağlamaktır.
Kuram: 3 saat
|
Uygulama: 0 saat
|
Yerel Kredi: 3
|
AKTS Kredisi: 7.5
|
Ön Koşul: Yok
|
|
|
|