EYD 501-Eğitim ve Okul Yönetimi
Başlıca Yönetim Yaklaşımları: Klasik yönetim kuramları, Bürokrasi, Bilimsel yönetim; Neo-Klasik Yönetim
Kuramları; Çağdaş Yönetim Kuramları; Sistem Yaklaşımı; Eğitim Yönetimine Yansımaları: Eğitim
yönetiminin özellikleri, Eğitim yönetimi biliminin gelişmesi, Eğitim yönetiminin görevleri; Eğitim Yönetimi
Açısından Yönetsel Süreçlerinin irdelenmesi: Karar verme, Planlama, Örgütleme, Eşgüdümleme, İletişim,
Etkileme, Değerlendirme, Motivasyon Kuramları. Eğitim Sistemi ve Okullar: Okulların sınıflandırılması;
Okul Yönetimi: Yönetici rolleri, Görev, yetki ve sorumluluklar; Okul Yönetiminin İşlevleri.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 502-Eğitim Denetimi
Eğitim denetiminin tanımı ve amaçları; Denetçilerin Rol ve Yeterlilikleri; Denetimin Yapılış Gerekçesi:
Denetim türleri, Süreçleri, İlkeleri; Sonuçlardan Yararlanma: Denetim ve örgüt etkililiği; Denetlemeye
İlişkin Sorunların İncelenmesi: İlköğretim denetimi, Bakanlık denetimi, Denetçilerin rehberlik, mesleki
yardım ve işbaşında yetiştirme görevleri; Örnek Olay ve Uygulamaların İrdelenmesi ve Tartışılması.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 503-Eğitimde Örgütsel Gelişme
Ders sosyal bilimler, özellikle de yönetim alanında yoğun bir bilgi birikimine dayalı olup örgütsel değişme
ve gelişme alanında bilgi, anlayış ve beceri geliştirmeye, örgütsel sorunlara çözüm getirmeyi
hedeflemektedir. Derste bu hedeften gerçekleştirmek üzere örgütsel gelişmenin kuramsal temelleri,
örgütsel gelişme aracıları: Bireysel, takım ve örgüt çaplı olanlar ve çok yönlü OD aracıları ile OD danışmanlığı konuları tartışılmaktadır. Örnek olay ve tepki yazıları çalışmaları yapılmaktadır.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 505-İşletme Yönetimi ve İşletme Fonksiyonu
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 507-Liderlik ve Çatışma Yönetimi
Liderlik, yöneticilik, liderlik ve yöneticilik, Durumsal liderlik, kültürel liderlik, liderlik ve kriz yönetimi, çatışma, çatışma yönetimi, çatışmaları çözümleme teknikleri, Örnek olaylar.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 509-Stratejik Yönetim ve Planlama
Strateji Nedir ve Nasıl Oluşturulur?; Eğitim Örgütlerinde Strateji: Strateji çeşitleri, Strateji Belirleme
Yöntem ve Teknikleri: SWOT analizleri, Balık kılçığı yöntemi, Kıyaslama; Okullara Yönelik Stratejik Planlar ve Stratejik Mimari; Eğitim Örgütlerinde Stratejiler: Eğitim örgütlerinde belirli hedeflere yönelik strateji oluşturma, uygulama ve gözden geçirme.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 510-Okul-Aile ve Çevre İlişkileri
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 511-Eğitimde Kültürlerarası Farkındalık
Dersin amacı kültürel farklılıkların bireysel ve okul yaşantısına etkilerinin derinlemesine anlaşılmasını sağlamaktır. Bu bağlamda; liderlerin okulda kültürel farklılıklar nedeniyle karşılaştıkları olası problemleri çözmeye ve krizlere müdahale etme yeterliği kazanması amaçlanmaktadır.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 513-Eylem Araştırması
Öğrencilere; araştırma ve geliştirmenin sorumlu, verimli, ilkeli ve etkili tüketici ve üreticileri olmaları konusunda ve IB bağlamındaki eğitim ortamlarında karşılaştıkları eğitimsel liderlik problemlerini çözerken aksiyon araştırması yapmalarında yardımcı olmaktır.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 514-Eğitim Yönetimi
Bu derste eğitim liderliğinin önemi, eğitim liderinde bulunması gereken nitelikler vurgulandıktan sonra, liderlerin okul kültürünü biçimlendirmeleri, paylaşılan bir stratejik vizyon ve misyon oluşturmaları, amaç, hedef ve performans göstergeleri belirlemede öğrencilere yardımcı olunmaktadır. Bu bağlamda, yönetişim modelinin gelişimi, yönetişimde aktörler, kurumsal sosyal sorumluluk, kurumsal iletişim, sosyal ağlar tartışılmaktadır. Bu bağlamda çevre ve ülke kültürel özellikleri ile bağ kurulacaktır.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 516-Eğitimde Liderlik
Bu ders, okul liderlerinin karşılaşabileceği zorluklar ve sorunları katılımcılara tanıtmak, bu zorluklar ve sorunlar karşısında okul liderlerinin neler yapabileceğini düşünmelerini ve tartışmalarını sağlayarak onların liderlik potansiyelini geliştirmelerine yardımcı olmaktır. Okul liderleri örgütsel öğrenmeye ve gelişmeye uygun bir ortam yaratılmasında anahtar rol ve işleve sahiptir. Katılımcıların bu rol ve işlevi anlamalarına yardım etmek için derste araştırma kuram ve uygulamanın ilişkilendirilerek biraraya getirilmesi amaçlanmaktadır.Derste çağdaş liderlik kuramlarına ve bu kuramların okul ortamına ilişkin içerimleri konusunda yeni bir bakış açısı geliştirilmesi hedeflenmektedir. Bu amaçla liderlik araştırma ve kuramlarının okullar, özellikle IB okulları bağlamındaki sonuçları incelenecek ve tartışılacaktır.Pratik fikirlerin paylaşılması sağlanarak okul liderlerinin uygulamarını geliştirmelerine yardımcı olmak amaçlanmaktadır.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 519-Nitel Veri Toplama ve Çözümleme Teknikleri
Bu dersin amacı, öğrencilere nitel veri toplama, çözümleme ve yorumlama tekniklerini öğreterek nitel verilerin kullanımı konusunda temel beceriler kazandırmaktır. Öncelikle nitel veri toplama teknikleri üzerinde durulacak; bu kapsamda görüşme protokolünün hazırlanması, farklı görüşme türleri ve görüşmede göz önünde bulundurulması gereken hususlar incelenecektir. Daha sonra nitel verilerin çözümlenmesi, tema ve kodların çıkarılması ve nitel veri analizinde kullanılabilecek paket programlar üzerinde durulacaktır. Dersin son bölümünde nitel verilerin yorumlanması konusu incelenecek ve öğrencilere araştırmalardan örnekler sunulacaktır.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 521-Eğitimde Ölçek Geliştirme ve Uyarlama
Eğitim araştırmalarına konu olan değişkenler genellikle doğrudan gözlenemez. Bu yapıların araştırılabilmesi için kuramsal olarak sağlam temellere dayanan, geçerli ve güvenilir ölçme araçlarına ihtiyaç vardır. Dolayısıyla eğitim araştırmalarının en önemli boyutlarından birini incelenen yapıyı ölçen ölçeklerin geliştirilmesi ya da uyarlanması oluşturmaktadır Bu dersin amacı, öğrencilerin araştırmalarda kullanılabilecek ölçeklerin geliştirilmesi ya da uyarlanması sürecini ve bu süreçte uyulması gereken standartlarla kriterleri öğrenmelerini sağlamaktır
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 522-Eğitim Yönetiminin Hukuksal Temelleri
Bu ders ile eğitimin hukuksal temellerinin irdelenmesi ve eğitim yönetimi alanındaki uygulamaların dayandığı hukuksal düzenlemeler ile bu metinlerin pratikteki yansımalarının incelenmesi ve anlaşılması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda ?eğitim ve hukuk ilişkisi, devlet ve eğitim, eğitim hakkı, eğitim hakkı ile ilgili temel sözleşmeler? konuları ile derse giriş yapıldıktan sonra; eğitim paydaşlarının hak ve sorumlulukları, disiplin hukuku, sınav hukuku, özel öğretim hukuku, özel eğitim hukuku ve eğitim finansmanı konularındaki hukuksal temeller incelenerek tartışılacaktır. Belirtilen konulardaki hukuksal metin ve düzenlemelerin daha iyi kavranabilmesi için uygulamada karşılaşılan somut ve güncel sorunlar analiz edilerek katılımcıların yönetimin hukuksal boyutu konusundaki bilgi ve farkındalıklarının arttırılması hedeflenmektedir.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 523-Eğitim Ekonomisi ve Planlaması
Bu derste öğrencilerin eğitimle ekonomi ve planlama arasındaki ilişkileri kavrayabilmeleri; eğitim ekonomisi ve eğitim planlamasıyla ilgili temel kavramları öğrenmeleri amaçlanmaktadır. Eğitim yönetimi alanının önemli bir boyutunu oluşturan eğitim ekonomisinin gerek dünyada ekonomi biliminin bir alt dalı olarak gelişimi ve gerekse de Türkiye?de eğitim bilimlerinin bir alt dalı olarak kurumsallaşması sürecinde anlaşılması, eğitim planlaması kavramının tarihsel süreçte kavranması; paradigma dönüşümleri ile eğitim planlamasında yaşanan dönüşümlerin de anlaşılması konuları incelenecektir. Bu ders ayrıca Türkiye?nin modernleşme ve kalkınma sürecinde ortaya konulan hedefler ile bunların gerçekleşme durumları üzerinde düşünülmesi için zemin hazırlayacak; öğrencilerin lisansüstü çalışmalarını yürütmelerinde onlara vizyon kazandıracaktır.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 524-Eğitimde Uluslararası Örgütler ve Programlar
Küreselleşmenin ve artan uluslararası etkileşimlerin ulusal eğitim politikaları, eğitim programları ve eğitim-öğretim süreçleri üzerindeki etki ve yansımalarına odaklanan bu derste öncelikle uluslararası ve karşılaştırmalı eğitim alanının kökenleri ve gelişimi üzerinde durulacaktır. Derste genel olarak uluslararası eğitim programlarının felsefi temelleri, vizyon ve misyon ifadeleri ile yapı, amaç ve politikalarının karşılaştırmalı bir bakış açısı ile incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda özellikle son yıllarda ülkemizde çok sayıda okulda uygulanan ve Milli Eğitim Bakanlığının Eğitim 2023 vizyonu üzerinde de çeşitli yönleri ile etkili olan Uluslararası Bakalorya programının yapısı, öğrenen profilleri, öğretim programı, eğitim ve öğretim yaklaşımları, öğretim yöntem ve teknikleri, ölçme ve değerlendirme süreçleri, öğretmen mesleki gelişim uygulamaları ve yönetim yaklaşım ve uygulamalarının. derinlemesine incelenmesi hedeflenmektedir. Uluslararası Bakalorya programını uluslararası düzeyde etkili ve başarılı bir yapı ve program konumuna getiren eğitsel ve yönetsel dinamiklerin, politikaların ve mekanizmaların anlaşılması okullardaki eğitim-öğretim süreçlerinin niteliğini geliştirme konusunda eğitim yöneticilerine önemli birtakım kavramsal ve pratik yararlar sağlayacaktır.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 528-Eğitimde Öğrenen Organizasyonlar
Peter Senge'nin Öğrenen Organizasyon kavramı 1990'dan günümüze örgütsel düşünce sistemi içinde yer alan önemli bir konumdadır. Birçok organizasyon, farklı başarı derecelerine sahip öğrenme kültürleri yaratmak için girişimde bulunmuş ve bu başarıya katkıda bulunan veya engelleyen faktörler hakkında çok şey keşfedilmiştir. Bu derste, Senge tasarladığı şekliyle Öğrenen Organizasyona yaklaşımı okul örgütü bağlamında incelenecektir. Ders, okılları öğrenen organizasyonlar olarak kavramsallaştırırken, eğitimciler, liderler ve araştırmacıların eğitim ve organizasyonel ortamlardaki değişimi daha iyi anlamaları için bir giriş noktası görevi görmesi hedeflenmektedir. Eğitim sistemlerini içeren değişen bağlamlar ve buna bağlı olarak eğitim liderlerine yüklenen çok sayıda talep nedeniyle, bu ders, eğitimciler, liderler ve araştırmacılar olarak çeşitli ve değişen ihtiyaçları daha etkin bir şekilde karşılama becerisini geliştirmeyi ve değişim perspektiflerini genişletmeyi amaçlamaktadır.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 532-Eğitimde Sistem Düşüncesi
Bu dersin amacı; eğitim yönetimi ve denetimi kapsamında, sistem düşüncesi yaklaşımı ile öğrenenlerin liderlik potansiyelini geliştirmek ve onlara evrensel düzeyde farklı bakış açıları sunmaktır. Sistem düşüncesi yaklaşımı okul yöneticilerinin, bütüne odaklanma-büyük resmi görme, karmaşık sistemleri anlama, disiplinlerarası bağlantılar kurma, ilişkileri nedensel döngüler halinde anlama, problemleri tanıma ve problemlere alternatif çözümler arama gibi eğitim sistemini analiz etme ve yönetim becerilerini geliştirmeye odaklanmaktadır.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 533-Eğitim İstatistiği ve Değerlendirme
Bu ders öğrencilere, eğitim yönetimi ve denetimine uygun süreç ve ürün değerlendirme ilkelerini ve tekniklerini sosyal bilimler alanında kullanılan istatistikle ilgili kavramlarla harmanlayarak kavratmayı amaçlamaktadır. Bununla birlikte öğrencilere öğretim sürecinde ölçme değerlendirmenin önemini anlama, eğitimde değerlendirmeyi uygulama, sınav sonuçlarını kullanma ve yorumlama becerilerini kazandırmayı hedeflemektedir. Dersin diğer bir hedefi ise öğrencilerin betimsel ve çıkarımsal istatistik tekniklerine dair uygulamaları öğrenmelerine ve anlamalarına yardımcı olmaktır.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 559-Araştırma Yöntemleri
Bilim, Bilimsel Yöntem ve Araştırma ile İlgili Temel Kavramlar; Araştırma Türleri: Temel araştırmalar, Uygulamalı araştırmalar; Araştırmanın Aşamaları; Araştırma Eğitimi; Araştırmalarda Rapor Hazırlama; Araştırma Modeli ve Türleri: Tarama modelleri, Deneme modelleri; Araştırmalarda
Verilerin İşlenmesi, Çözümü ve Yorumlanması; Araştırma Süreç ve Teknikleri: Giriş-Problem, Yöntem, Bulgular ve yorum, Özet, Yargı ve öneriler.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

EYD 598-Mezuniyet Projesi
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 0
AKTS Kredisi: 15
Ön Koşul: Yok

OÖE 510-Erken Çocukluk Döneminde Aile, Çocuk ve Toplum
Çocuğun değeri, toplumsal tarihte çocuk, çocuk kültürü, kültürlerarası çalışmalar ve çocuk, anababa eğitimi çalışmaları, medya, okul ve toplumsal kültür, çocukla ilgili politikalar ve değerler, çocuğun katılımı, çocuk hakları, tartışmalı konular-problem alanları (çocuk istismarı ve ihmali, çalışan çocuklar, eğitimde şiddet vb.), ilgili kuramlar ve ampirik araştırmalar ışığında incelenecek ve tartışılacaktır.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

OÖE 519-Erken Çocuklukta Güncel Konular ve Araştırmalar
Okul öncesi eğitimde günümüzün en çok tartışılan konularına öğrencilerin dikkatini çekmek ve onları bilgilendirerek, olası durumlarda neler yapılabileceğini tartışmaları ve fark etmelerini sağlamak
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

OÖE 521-Erken Çocuklukta Sosyal-Duygusal Öğrenme
Erken Çocuklukta Sosyal Duygusal Öğrenme dersi, erken çocukluk çağındaki çocukların sosyal ve duygusal becerilerini geliştirmeyi amaçlayan bir derstir. Bu ders, öğrencilere çocukların duygusal ve sosyal gelişimini anlamak için teorik çerçeveler ve araçlar sunar. Ayrıca, öğrenciler, çocukların sosyal ve duygusal gelişimini desteklemek için pratik stratejiler ve etkili öğretim teknikleri geliştirmek için fırsatlar sunar. Konular arasında, çocukların öz-düzenleme, problem çözme, empati, sosyal ilişki kurma ve diğer sosyal becerilerini geliştirmek için uygun müfredat ve aktivitelerin tasarlanması ve uygulanması da yer alır. Ders, öğrencilere erken çocukluk çağındaki çocukların sosyal ve duygusal gelişimlerinin önemini vurgulayarak, bu alanda kariyer yapmak isteyenler için de bir yol haritası sunar.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok

PSİ 502-İleri İstatistik
Sosyal Bilimler alanında istatistik için gerekli alt yapıyı oluşturmak ve verilerin istatistik olarak analizini yapma becerisi kazandırmak.
Kuram: 3 saat
Uygulama: 0 saat
Yerel Kredi: 3
AKTS Kredisi: 7.5
Ön Koşul: Yok